29-09-12

thema: zakken en tassen

Activiteiten, belevenissen en ervaringen van het voorbije thema

- Cezar kon Nellie niet vinden. De kinderen hielpen hem zoeken, maar Nellie was nergens te vinden.
In plaats daarvan vonden ze een grote tas. Om beurten mochten ze iets uit de zak halen. Ze vonden allerhande zakken en tassen in de tas. De zakken werden vergeleken naar grote, vorm, kleur, sluiting, ...
Maar onderaan de tas vonden we Nellie. Verstopt in een andere tas met een klein geurzakje rond haar nek. De kinderen vroegen zich af of zij ook in de tas konden en juf ging met enkele kinderen in de tas op stap.
- Onze eigen schooltassen werden waargenomen.
- In de zaal oefenden we de begrippen op, onder, achter, naast met onze schooltassen op muziek.
- Daarna werden de begrippen in de klas nogmaals ingeoefend met kleine beer en zijn koffer.
- We versierden onze knutseltas door stempelen met onze handen.
- Aan de hand van een verhaal over Max die zijn schooltas vergeten is leren de kleuters hoe ze elkaar blij kunnen maken door met elkaar te delen.
- We versierden een schooltas door te stempelen met zandzakjes.
- In het huisje konden we spelen met allerhande zakken en tassen. De kinderen trokken er op uit in de klas. Ze gingen winkelen, picknicken, ...
- In de zandbak konden ze papieren en plastiek zakjes vullen met allerhande schepjes.
- en er stond een experimenteerbak met kleine zakjes en kleine prullen. Hier konden ze experimenteren met allerhande sluitingen en nagaan of de spullen al dan niet in het zakje passen.
- We maakten kennis met Rikki (een konijntje)
- We bekeken het verhaal digitaal op een groot scherm in de klas
- We herhaalden het verhaal met een klein handpopje Rikki en het prentenboek
- Heel wat gevoelens kwamen ter sprake (blij, boos, verdrietig, uitgelachten worden, ...) maar ook het feit dat we allemaal anders zijn. Niemand is hetzelfde.
- We luisterden naar een lied: Iedereen is anders
- We leerden een lied over Rikki
- Met een schort vol kleuren zakken en Rikki in 3 verschillende groten werden de begrippen groot, klein, grootste, kleinste ingeoefend. In elke zak van de schort stak een broek of wortel die paste bij een van de Rikki's. Om beurten mochten de kinderen iets uit een zak halen en bij de juiste Rikki leggen.
- Op vrijdag gingen we met de volgende groep snoezelen
- En we keken naar Tik- Tak rond het thema zakken en tassen.

11:00 Gepost door greta vandierendonck in thema's | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.