31-01-15

thema: de mooiste vis van de zee vervolg

Naast het bekijken en beluisteren van het prentenboek

Het bewegen op de muziek en het aanleren van het liedje

maakten de kinderen hun eigen vis met bierkaartjes, kleurden en schilderden ze met waterverf en ecoline;

In de hoekjes konden ze vissen met meen magneethengel, kartonnen vissen met een houten hengel en haak en vrijdag zelfs plastieken vissen die in het water zwommen met een plastieken hengel.

En we speelden een gezelschapsspel met kleuren

IMG_1481.JPGIMG_1484.JPGIMG_1486.JPGIMG_1497.JPGIMG_1499.JPGIMG_1500.JPGIMG_1505.JPGIMG_1506.JPGIMG_1543.JPGIMG_1544.JPGIMG_1560.JPGIMG_1566.JPG

 

11:33 Gepost door greta vandierendonck in thema's | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

21-03-14

Thema: de baby

Aan de hand van volgende fotoreportage laat ik jullie meegenieten van wat wij allemaal in de klas beleefden.
Je zult merken dat er heel wat nieuwe papa's in aantocht zijn.
 
Click to play this Smilebox slideshow
Create your own slideshow - Powered by Smilebox
Create your own picture slideshow
 

 

20:45 Gepost door greta vandierendonck in thema's | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

11-06-13

thema: stenen - vaderdag

Activiteiten, belevenissen en ervaringen van het voorbije thema

- de kinderen brachten een steen mee van thuis. Deze werden waargenomen en verzameld in een ontdekbak.
- de kinderen konden experimenteren met de stenen en zo de eigenschappen van stenen ontdekken. Hoe voelen ze aan, wat gebeurt er als je ze laat vallen, zijn ze allemaaal hetzelfde, ...
- We vertelden het boek: Max en de toverstenen.Alleen het deel met de goede afloop.
- De kinderen maakten uit klei hun eigen steen. Een stukje van het vadersdagcadeau.
- We ervaren hoe belangrijk een steen in een muur of rots is. Wij zijn een steentje van de klas, als die wegvalt is de muur niet meer zo stevig.
- We krijgen allemaal een wit steentje van juf. met ons tekentje op. Elke morgen leggen we ons steentje opnieuw op de rode tafel. Dicht bij de juf, de groep, de vriendjes of liever iets verder af. Ook zo ervaren we een samenhorigheidsgevoel. Dit is reeds een voorbereiding van een sociogram die in de volgend klassen wordt afgenomen.
- In de zandbak worden een heleboel kleine steentje, schepjes en zeefjes gelegd.
- Aan de hand van foto's worden de mogelijkheden van stenen waargenomen: Een straat leggen, een huis bouwen, een pyramide, stenen beelden, ....
- De foto's van onze papa's worden in een groot hart opgehangen.
- we spelen met grote en kleine bouwsteentjes
- Op een tegel schilderen we onze papa.
- we leggen onze steentjes van klein naar groot of van groot naar klein.
- op een filmpje van youtube zien we hoe een straat wordt aangelegd.
- De papa van Caitlin brengt ons een bezoek met zijn camion.
- we bekeken de spullien van onze papa's en enkele kwamen bij de ontdekbak met stenen terecht: truweel, waterpas, ...
- We zingen het liedje deze steen op deze steen en bouwen intussen een hoge toren.
- Daarnaast leren we twee bewegingsliedjes:'k heb een steentje in mijn hand en steentje leggen (zoals zakdoekje leggen)
- we maken zelf muziek met een steentje.
- We leren ons versje aan voor vaderdag en beseffen dat papa ook een belangrijk deel van ons leven uitmaakt. Een steentje bijdraagt in ons leven.
- De kinderen nemen plaats in de pluimenstoel en vertellen om beurten waarom hun papa volgens hen een gouden steentje verdient.
- Tot slot gaan we samen met de papa's sporten in de sporthal.
 

 

dubbelklik op de foto

 

 

21:33 Gepost door greta vandierendonck in thema's | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

03-04-13

Thema: Feesten

Activiteiten, belevenissen en ervaringen van het voorbije thema

- We starten met het boek: Goed gedaan Kippikip. Haas vraagt Kippikip een ei voor hem te leggen. Kippikip weet niet hoe het moet want hij is nog klein en heeft nog nooit een ei gelegd. Daarom vraagt hij hulp aan de dieren van de boerderij. Als laatste komt hij bij de kippen en die vinden dat hij nu wel groot genoeg is om zelf een ei te leggen. Wanneer hij daarna fier zijn ei aan haas heeft en vraagt waar voor het ei dan wel moet dienen, wil deze het hem nog niet vertellen.
- In de onthaalhoek wordt een kip op een nestje geplaatst. De kinderen noemen hem meteen kippikip. Elke morgen mogen ze kijken als de kip eieren heeft gelegd. Soms zijn het er veel, soms weinig. We houden het bij op een tabel die we elke dag vergelijken. We tellen het aantal eieren en gaan na of het er meer of minder zijn. Op het einde van de week kijken we welke dag de kip het meeste en welke dag het minst aantal eieren gelegd heeft.
- We bekeken een ei van dichtbij en konden proeven van een roerei en een gekookt ei.
- In de knutselhoek schilderden we een ei. Daarna mochten we de oppervlakte rond het ei versieren.
- We konden spelen met de boerderij
- In de ontdekbak lag piepschuim dat we in stukken mochten breken. In de klas was het soms precies als buiten want ook daar was het aan het sneeuwen.
- De piepschuimbrokken werden aan een ijzerdraad gereigd. Die later als versiering in ons paasmandje kwam.
- Het piepschuim in de ontdekbak werd vervangen door maïs.
- Tijdens de tweede week werd ook heel veel geoefend voor ons schoolfeest.
- We waren aan ons volgende boekje toe: Rikki en Mia de kip.
- Eieren zijn niet alleen om te eten, maar ook kleine kuikentjes komen uit een ei.
daar moeten ze net als de baby in mama's buik eerst een beetje groeien voor ze geboren worden.
- We leerden het lied Haantje Ku en kipje Tok aan.
- 21 Maart: Het is lente. Ook al zie je er niet zoveel van buiten, toch wordt een lentetak in de klas gebracht en zingen we een danklied voor de lente.
- De laatste maandag werd de tak versierd met paaseitjes.
- Een klein haasje bracht een grote mand vol met eieren mee. Piepschuimeieren, versiereieren, plastiek eieren, ... maar natuurlijk ook chocolade eieren.
Deze laatste mochten we dan proeven.
- In de knutselhoek mochten we reliefpapier in kleine stukjes knippen en later in ons geschilderde ei kleven.
- Rond een piepschuim ei kleefden we zijdepapier en een touwtje. Ook dit kwam in ons paasmandje terecht.
- We luisterden  naar het boekje Paultje wordt paashaas en leerden het lied 'k zag twee hazen.
- We keken naar Tik tak in het thema Pasen
en tot slot
- Op vrijdagmorgen was het dan zo ver. De paashaas was op bezoek geweest. Na het zoeken van de sleutel (want de deur was op slot) mochten de kinderen de eieren zoeken in de klas en verzamelen in een grote mand. Daarna kreeg elk kind 2 eitjes in zijn mandje.
 
 
Click to play this Smilebox slideshow
Create your own slideshow - Powered by Smilebox
Another free picture slideshow by Smilebox
 

11:55 Gepost door greta vandierendonck in thema's | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

10-03-13

Thema: Rollen

Activiteiten, belevenissen en ervaringen van het voorbije thema

- Opening van het project door de kleuterjuffen voor alle kleuterklassen
- Nellie had een wc rol mee en vroeg een kleuter om met haar te rollen. Dit lukt wel, maar niet zo goed. Cezar had een bal mee en vroeg Nellie om met hem te spelen. Dat wilde ze niet, want zij was reeds aan het rollen. Cezar speelde dan ook maar met een kleuter. Nellie merkte dat het rollen met een bal veel beter ging dan met een wc rol en vroeg Cezar of ze mocht meespelen.
- De juf had in een grote trommel heel wat rollend materiaal meegebracht.Dat werd door de kleuters waargenomen en daarna mochten ze ermee experimenteren in de zaal.
- We tekenden een bal die we volschilderden met glansverf
- De kinderen brachten allemaal een voorwerp dat kon rollen mee van thuis. Dit werd de volgende dag waargenomen en besproken. Wat is het, wat kan je er mee doen, hoe heet het, ...
- Op verschillende plaatsen in de klas konden de kinderen experimenter met rollend materiaal. In de onthaalhoek kwam doorheen het thema ander materiaal bij. Eerst waren er gewoon ballen. Daarna kwamen daar buizen bij, gevolgd door houten planken. De tweede week verdwenen de ballen en werden ze vervangen door auto's en ten slotte werden er wielen gelegd.
- Ellie had een verfroller mee. Wij mochten een blad volrollen met gele verf.
Later konden we stempelen met allerhande ronde voorwerpen. Holle en volle, grote en kleine.
- Kunnen we een bal ook laten rollen zonder onze handen te gebruiken? Even proberen. Met een pingpong bal lukt het, maar lukt het ook met een tennisbal? Blazen maar. Als het niet alleen lukt, dan maar met twee. Misschien met  de wind, een fietspomp, met een waaier. Neen, niets lukt. Tot juf een haardroger uithaald. Ja, nu is er genoeg luchtverplaatsing en gaat de bal rollen.
- We vertelden het boekje: Oeps te goed en leerden een lied rollebollebal aan.
- We hoorden dat niet alle kinderen in alle landen even mooie ballen hebben. Soms moeten ze die zelf maken. Met een krantenblad maken we een bal waar we mee mogen spelen. We merken dat dit niet zo gemakkelijk gaat. Als de bal niet stevig vastgeduwd is komt hij al vlug weer open.
- met een filmpje van youtube zien we hoe in vrouw een Afrika, een bal maakt met krantenpapier en plastiek zakken.
- In de klas kunnen we dat samen met de juf proberen. Deze ballen zijn een stuk steviger dan de gewonne krantenballen.
- We maakten pizzadeeg. De verschillende ingrediënten werden waargenomen, maar moet ik nu alle bloem en al het zout gebruiken. We denken dat zoveel zout niet lekker zou zijn. Dus moeten we het afwegen. Maar waarmee? Verschillende weegschalen en hun werking worden waargenomen. Daarna wordt het deeg gemaakt. Dat moet een nachtje rusten.
- De volgende dag herhalen we hoe we te werk gingen de vorige dag aan de hand van een kookfries en keken vooruit wat er nog moest gebeuren.
- De deegrol werd bovengehaald en we gingen aan het werk. Niet zo simpel, we hebben heel wat moeten rollen. Het snijden en beleggen lukte heel vlot. Daarna in de oven en na het bakken smullen. Daar we niet elk om onze beurt konden beiten van de pizza, werd deze eerst in stukjes gedeeld met de pizzaroller. Smakkelijk.
- Na de middag mochten we in de zaal even spelen met zachte ballen. Kleine en een hele grote. Er werden ook planken aangeboden waardoor de kleuters ontdekten dat niet alle ballen even snel rollen, maar ook hoe schuiner de plank hoe vlugger ze rollen.
- Cezar had de volgende week een blok mee die hij wou laten rijden. De kinderen vertelden hem al vlug dat dat niet gaat. Daarvoor moet je eerst wielen hebben werd gezegd. Nellie had gelukkig wielen mee. We dachten na over wat allemaal wielen heeft.
- De spoorweg en autoweg werd uitgehaald en de ballen in de onthaalhoek werden vervangen door auto's.
- Ook deze week keken we naar een filmpje op Youtube. Deze keer van baby Einstein. We zagen heel wat dingen met wielen en hoorden het lied de wielen van de bus in het engels. Wij zongen in het nederlands mee.
- Op vrijdagmorgen gingen we naar de wonderlamp en na de middag was het wieltjesdag.
- We vertelden het boekje: Kaatje en de fiets, luisterden nogmaals naar: de wielen van de bus (nu in het nederlands door Kapitein Winokio) en gingen schrijbelen.
- We keken naar Tik-Tak met als thema rond
en  de laatste dagen werden er ook nog fietwielen aangeboden.
 
De kinderen gingen tijdens dit thema vooral op ontdekkingstocht. Voor hen was het volop genieten en ik stond vaak verwonderd bij het zien hoe ze vanalles uitprobeerden en ontdekten.
Ik laat jullie met volgend foto reportagen even meegenieten.
 
 
 
Click to play this Smilebox slideshow
Create your own slideshow - Powered by Smilebox
This free slideshow customized with Smilebox

20:06 Gepost door greta vandierendonck in thema's | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |